keskiviikko 16. toukokuuta 2018

Rattaittaiden ja jousikotelon sovitusta


Täällä taas.
Viimeiset hommat tehty ennen kesälaitumille lähtöä.

Tässä koneistossa rattaat ovat niin suuria, että joskus aiemmin tekemäni ratasjuoksulaite ei sovellu näiden rattaiden kanssa käytettäväksi. Siksi tein toisella periaatteella toimivan ratasjuoksulaitteen.
Alla uran jyrsintä menossa. Materiaalina epämääräisen muotoinen levyn kappale, joka jäi yli koneiston pohjasta.


Tässä kappale on jo saanut muotonsa. Enää tarvitaan kierrettä varten mahdollisimman kohtisuora reikä. Se aiheutti vähän asettelua ja mittaamista.


Valmis laite. Noiden pystyssä olevien akselien päälle laitetaan sovitekappaleet, jotka joutuu tekemään kullekin rattaalle erikseen.


Alla isoimman rattaan ja keskirattaan rellin ratasjuoksun testaus meneillään. Rattaan keskiössä olevat piikit ovat kohdistuspiikkejä joilla varmistetaan, että ratas asettuu oikein päin jousikotelolle.


Tässä kokeillaan keskirattaan ja käyntirattaan välillä olevan rattaan ja käyntirattaan rellin ratasjuoksua. Käyntirattaan relli on noin suuri koska Tämä ratas ja käyntiratas on haluttu suurinpiirtein saman kokoisiksi, jolloin relliä on pitänyt kasvattaa kuvan osoittamalla tavalla. Ratasjuoksu näiden rattaiden välillä on todella hyvä joten siltä kannalta ihan hyvä homma.


Sitten sovitellaan rattaita akseleihin. Valitettavasti akselien teosta ei tullut otettua kuvia. Alla laipat, joihin rattaat kiinnitetään. Käyntirattaan ja sitä edeltävän rattaan akselit tein siniteräksestä. Keskiakselin tein hopeateräksestä, koska sen toiseen päähän tarvitaaan reikä minuuttiosoittimen sokkatappia varten, eikä sitä saisi tehtyä siniteräkseen suosiolla. Samalla tuli harjoiteltua aivan uutta asiaa ainakin minulle itselleni, eli ainoastaan minuuttiakselin takapohjan puoleisen pään karkaisua. Toista puolta ei tarvitse kaskaista, koska etupohjan puoleisena laakeriosana toimii rattaan kiinnityslaipan osa (alakuvassa teräksen värinen kappale) ja lisäksi akseli ei pysyisi suorana jos se karkaitaisiin kokonaan, akselin mitat 90 mm x 2,5 mm.
Toinen pää karkaistiin niin, että akseli oli pylväsporan istukassa kiinni ja pora pyöri. Sitten akselin alaosa kirsikan punaiseksi ja upotus veteen, poran koko ajan pyöriessä. Ja tuloksena toisesta päästä karkaistu, täysin suora akseli. Aina oppii uutta...


Alakuvassa käyntirattaan kiinnityslaippa kiinnitettynä akseliin. Vanhan koulun kellosepät, alkää nyt pyörtykö, mutta täyte on kiinnitetty LOCTITELLÄ suoraan akseliin eikä puristustiukkuudella akselissa olevaan kartioon, niinkuin vanhaan hyvään aikaan olisi tehty. Itse asiassa sekuntiheilurin ankkurin kiinnitin kartioakseliin ja muistan tuskan oikean sovituksen aikansaamisessa, joten Loctite kiinnitys sopi minulle hyvin...
Kuvassa olen sorvaamassa laipan kiinnityspintaa, johon ratas tulee, suoraksi. Se heittää väkisin ilman tätä oikaisua, koska laipan akselireikä heittää porauksen jälkeen väistämättä, ainakin minulla käytettävissä olevilla välineillä, ja reikä on niin pieni, ettei sitä voi sorvata heittämättömäksi.


 Alla keskiratas paikoillaan pohjien välissä. Rattaan puolat ja kehä ovat vielä viimeistelemättömiä.


Jousikotelon akselin sorvaus menossa. Sorvasin akselin yhdellä kiinnityksellä ja sen vuoksi toinen pää piti tukea tuollaisella laakeroidulla vastakärjellä.


Vetoavaimen nelikulman jyrsintä menossa. Nelikulmasta tein yhteensä noin kahden asteen verran kartion, jotta avain menisi sisään ja ulos ilman takeltelua.


Valmis vetoakseli muuten, mutta jousen sisäpään kiinnitys vielä puuttuu.


Akseli paikoillaan kotelossa. Kotelokin on muuten valmis, mutta jousen ulkopään kiinnitys puuttuu vielä. Kuvassa alla olevan teknisen näköisen messinkitangon funktio on vain ja ainoastaan estää jousikoteloa vierimästä vinolla pöydällä kuvan ottohetkellä...

Jousikotelon akselin telkirattaan jyrsintä menossa itsetehdyllä Flycutter -jyrsimellä. Hyvin toimii jälleen kerran

Yllä valmistetun telkirattaan telki sommiteltuna hopeateräslevyn pintaan. Ei näytä kovin vakuuttavalta tässä vaiheessa.


Nyt on jo muoto löytynyt. Vähän vielä pintojen viimeistelya ja se on siinä.


Telkiratas  paikoillaan akselissa Lukitussokkaa pitänee vähän vielä lyhentää.


Jousikotelon ratas, keskiratas, väliratas sekä käyntirattaan akseli isoine relleineen paikoillaan pohjien välissä. Hyvin rullaa rattaat tässä vaiheessa. Kuvien taustaan voisi kyllä panostaa vähän enemmän.


Nyt kesän aktiviteetit odottavat, joten tämä palsta vaikenee odottamaan syksyn sateita.

Hyvää kesää kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti